Warsztaty ścisłego myślenia II, 21-23 marca 2025 r.
W dniach 21-23 marca 2025 r. w Europejskim Centrum Edukacji Geologicznej UW (Korzecko w Chęcinach) odbyło się Sympozjum Centrum Studiów Zaawansowanych PW i Centrum Badania Ryzyka Systemowego UW.
Sympozjum to kontynuacja warsztatów pod ta samą nazwą, które odbyły się wiosną 2024. Wydarzenie było dedykowane dla szerokiego merytorycznie kręgu uczestników. Otwartych na prezentowanie własnych przemyśleń i badań z uwzględnieniem różnych specjalizacji wśród słuchaczy. Szczególny nacisk położony został na zagadnienia złożoności systemów oraz zagadnienia z pogranicza dziedzin humanistycznych i matematyki, z odniesieniem do modelowania zjawisk w naukach przyrodniczych i społecznych.
Spotkanie poprowadzili Stanisław Janeczko (CSZ), Marek Kuś (CBRS), Barbara Roszkowska-Lech (MiNI), Marek Trippenbach (CBRS), Jacek Rogala (CBRS), Barbara Roszkowska-Lech (MiNI), Sebastian Szymański (CBRS), Marek Trippenbach (CBRS), Paweł Rzążewski (MiNI). Łącznie uczestnicy sympozjum wysłuchali 34 wykładów i wzięli udział w licznych dyskusjach. Wśród zaproszonych gości byli naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego, Politechniki Warszawskiej oraz uczestnicy Studiów id Politechniki Warszawskiej.
Idea towarzysząca organizacji "Warsztatów ścisłego myślenia II" została ujęta w następujący sposób. Sukcesy współczesnej nauki nie powstały dzięki wiedzy potocznej i doświadczeniu praktycznemu, które prawie przez dwa tysiące lat, od zalążków Greckiej nauki i zniszczenia jej przez Rzymian w połowie drugiego wieku p.n.e. do wieku siedemnastego, dławiły rolę abstrakcji matematycznej i transcendencji wolnego myślenia. Matematyczny aspekt rzeczywistości jest niewątpliwym filarem poznania naukowego. Matematyka jest językiem fizyki, ale nie tylko. Służy rozumieniu Świata we wszystkich jego przejawach i na wszystkich poziomach jego organizacji. Każda wytworzona przez umysł struktura matematyczna, jeśli nie odnajduje się na danym etapie poznania, to inspiruje ku nowym skojarzeniom i reprezentacji w nie ogarnianych dotychczas obszarach doświadczeń. Znaczenie wzajemnego, twórczego oddziaływania wszystkich dziedzin nauki dostrzega się w burzliwym rozwoju metod obliczeniowych w złożonych problemach dużej ilości danych, ich redundancji, dynamice i wielu praktycznych zastosowaniach. Poznawanie świata determinowane jest, w znacznej mierze, przez działanie narządu myślenia. Dobra kondycja tego narządu, szczególnie u ludzi nauki, wymaga ciągłego rozwijania i ćwiczenia myślenia ścisłego opartego na matematycznej pralogice naszego języka.
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami z Sympozjum "Warsztaty ścisłego myślenia II".