Sympozjum „Dydaktyka dla poznania, rozumienia i działania”, 1-4.09.2024

W dniach 1-4 września 2024 w Ośrodku Wypoczynkowy PW w Wildze odbyło się sympozjum „Dydaktyka dla poznania, rozumienia i działania” poświęcone odkrywaniu nowych możliwości, ale również identyfikowaniu słabych punktów oraz wyzwań w procesach dydaktycznych uczelni wyższych. Pod rozważania poddano zagadnienia dotyczące tego, jak efektywnie kształcić – uczyć i aktywizować naukowo współczesnego studenta -  jak przeprojektowywać procesy i pokonywać trudności, które stawia przed dydaktyką akademicką złożona i niejednorodna rzeczywistość społeczna. Główny trzon uczestników Sympozjum stanowili laureaci konkursów na granty dydaktyczne w PW – członkowie zespołów, którzy dostrzegli potencjał zmian i podjęli wysiłek unowocześnienia sfery dydaktycznej Politechniki Warszawskiej.

Trwający od trzech lat program Grantów Dydaktycznych unaocznił i uwypuklił wiele słabości w dydaktyce z jakimi boryka się uczelnia. Pokazał również drzemiący w wielu zespołach badawczych, potencjał kreatywnego kształcenia i podejmowania nowych, niełatwych zagadnień współczesnej nauki. Wśród trzech aspektów kształcenia: informacyjnego, projektowego i problemowego, dominującą formą jest często jednostronne informowanie uczestników procesu dydaktycznego. Z kolei poziom zaangażowania projektowego nie wydobywa dostatecznie zaawansowanych twórczych możliwości. Balans pomiędzy „nowatorskimi metodami”, które same w sobie mogą zdominować cały proces, a żmudnym „tradycyjnym nauczaniem”, jest trudny do odnalezienia. Należy również pamiętać, jak ważna i złożona jest dydaktyka problemowa. Wymaga wysokiego stopnia indywidualizacji w kształceniu i wyjątkowo autorskich metod.

Sympozjum było okazją do wymiany pomysłów oraz dyskusji. Mamy nadzieję, że zaprezentowanie osobistych doświadczeń i przemyśleń, m.in. laureatów Grantów Dydaktycznych, pozwoli lepiej zrozumieć wiele zjawisk w sferze dydaktyki naszej uczelni i sformułować wnioski praktyczne służące lepszej i bardziej efektywnej realizacji misji dydaktycznej Uczelni.

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami Sympozjum, w których odnajdą Państwo abstrakty wystąpień wygłoszonych podczas spotkania.